INFO SALUR PERNAFASAN BIOLOGI KITA

by : Shiken Daud



Salur pernafasan atau dalam bahasa formal, ianya dipanggil sebagai sistem respirasi. Sistem respirasi kita terbahagi kepada dua bahagian, atas dan bawah.

Bahagian atas terdiri daripada hidung, telinga, kerongkong. Manakala, bahagian bawah pula ialah trakea, bronkus, bronkiol, alveoli dan peparu.


Kenapa kita bernafas?

Pertama, kita bernafas untuk menghantar oksigen ke sel supaya ianya boleh mengoksidakan glukosa untuk menjadi tenaga. 

Kedua, sistem respirasi memang ditugaskan untuk mengangkut dan membawa keluar gas berlebihan. Semua gas disedut semasa bernafas tetapi hanya oksigen sahaja yang diserap oleh sel. Karbon dioksida yang terhasil selepas berlakunya pengoksidaan oleh glukosa dalam sel akan dibebaskan melalui sistem respirasi.


Bagaimanakah sistem peparu kita?

Bermula dari hidung dan mulut, kita akan menyedut gas. Kemudiannya, gas akan bergerak masuk ke trakea, kemudian ke bronkus. Seterusnya ke bronkiol dan ke alveolus.

Di aveolus, akan berlakulah pertukaran gas oksigen dan karbon dioksida.


Apakah penyakit yang berkaitan dengan saluran pernafasan? 

Penyakit yang kerap terjadi adalah asthma. Faktor sebenar asthma terjadi masih lagi tidak pasti tetapi banyak faktor boleh mengelakkan asthma daripada terjadi.

Asthma terjadi apabila adanya keradangan di otot salur pernafasan yang menyebabkan ianya bengkak dan sempit. Disebabkan itu, terhasillah mukus (kahak).



💜 Berdasarkan pengalaman saya sendiri, saya juga salah seorang penghidap asthma. Dahulu, saya harus ambil NEB sekurang-kurangnya sebulan sekali. Kini, tidak lagi.

Antara yang saya amalkan ialah Vitamin C, Vitamin E & OmegaGuard.





Vitamin C - berfungsi untuk menghilangkan wheezing, mengelakkan radang dan membuang mukus.

Vitamin E - boleh 'relax'kan otot di sekitar bronkiol. Tambahan pula, Vitamin E Shaklee mempunyai selenium yang bagus untuk kesihatan peparu.

OmegaGuard - mengurangkan keradangan di saluran pernafasan, bersifat protective effect, mengurangkan antibodi yang menyebabkan tindak balas elergik.
Share this article:

No comments:

Post a Comment