Bagaimana Aku Kembali Pada Tuhan

Sudah agak lama sebenarnya, aku teringin nak share bagaimana perjalanan aku kembali kepada Tuhan. Balik pada Allah setelah bertahun tinggalkan Dia.

Bagi aku ini bukan aib. Ini cuma sekadar berkongsi rasa, inginkan semua yang membaca, ambil sedikit pengajaran. Jangan jadi macam aku.

----------------------------------------------------------------------------

Ada satu point dalam hidup yang aku rasa down. Down sangat-sangat. Banyak sangat benda, ujian yang jadi masa tu.

Dan aku persoalkan Tuhan, 

"KENAPA AKU?"

Dan dari situ bermula episod aku tinggalkan Tuhan.

Quran aku tinggalkan. 

Bertahun.

Kekosongan dalam jiwa, aku isikan dengan benda-benda yang lebih melalaikan. Benda yang aku tahu takkan membawa aku kembali pada Allah.

Degil. Jahil.

----------------------------------------------------------------------------

Jadi, bagaimana aku kembali padaNya?

Satu hari, aku scroll feed di FB. Dan itu U-turn, turning point dalam hidup ni.

Ada seorang hamba Allah ni share video Ustaz Don. Anak Asset ke Syurga atau Neraka. Masih ada video ni YouTube. Boleh pakat-pakat tengok.

Habis ja tengok video yang panjang 10-15 minit tu, aku tanya diri aku.

"Andaikata mak pak aku mati, aku ni nak bawak depa pi mana? Syurga ka? Neraka ka?"

Nak bawak pi syurga? Memang dak la oii. Perangai kalah setan!

Nak bawak pi neraka? Kurang ajar punya anak. Mak pak hang bela hang sampai besaq, hang nak hantaq depa pi neraka.

🤐

Takdak jawapan.

Cuba teka apa yang aku buat lepas tu?

Aku pi kedai buku, aku pi beli Quran.

Yes, Quran. Quran yang dah bertahun aku tinggal tu, aku pi beli lain. Balik tu, aku peluk Quran tu. Dan Quran tu lah yang masih aku guna sampai sekarang.


Dan bermula episod baru. Perjalanan aku mencari erti hamba.

----------------------------------------------------------------------------

Quran setel, tapi masih tak berbalik secara sepenuhnya lagi.

Kenapa? Entah. Mungkin aku masih tercari-cari. Mencari diri sendiri. Mencari Tuhan. Entah.

Dan satu hari, hati aku terdetik nak tengok live Fynn Jamal di IG. Aku bersumpah, ni ialah hati yang paling bahagia untuk aku!

Ada satu soalan yang ditanya oleh salah seorang yang mungkin peminat Fynn Jamal. Soalan yang takkan aku lupa.

"Kak Fynn, macam mana nak bertaubat?"

Simple.

Jawapan dia,

"Nak bertaubat, kita kena la bermula. Allah menanti taubat hamba-hambaNya."

Saat jawapan tu disebut, hati aku mula terasa lain macam. Dan buat kali pertama dalam bertahun, aku ambil wudhu dalam keadaan aku ingin balik pada Tuhan.

Dan aku solat.

Aku minta ampun pada Allah. 

"Allah, sesungguhnya aku sudah pulang padaMu."

----------------------------------------------------------------------------

Dan sekarang, aku masih bertanya pada diri sendiri, kenapa terasa lama perjalanan aku mencari Tuhan?

Apa yang cari aku cari?

Tapi, Alhamdulillah. Allah masih sayang.

Nasihat aku pada yang sedang rindu pada Tuhan,

Pulanglah. Allah menantimu.

Share this article:

No comments:

Post a Comment